Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) propune mai multe măsuri pentru deblocarea sistemului asigurărilor obligatorii RCA, cum ar fi eliminarea posibilității ca o unitate reparatoare să factureze la costuri mai mari decât reprezentantul oficial al mărcii în România și reglementarea despăgubirilor privind daunele morale și vătămărilor corporale în baza unor bareme de calcul.
Propunerile UNSAR vin după întâlnirea reprezentanților asigurătorilor, care a avut loc marți, cu oficiali din Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), Consiliul Concurenței, Ministerul Finanțelor Publice și reprezentanții asociațiilor transportatorilor referitoare la piața asigurărilor obligatorii RCA.
“Pe parcursul discuțiilor au fost expuse principalele solicitări ale transportatorilor, precum și posibilele măsuri identificate în cadrul întâlnirilor anterioare cu instituțiile abilitate, membri ai Parlamentului și Guvernului României. Analizând fiecare aspect de către toți participanții la dialog, s-au formulat propuneri concrete atât pe termen scurt, cât și pe termen mediu și lung”, se arată într-un comunicat al UNSAR remis Profit.ro.
Mii de transportatori au protestat, joi, în Capitală, față de scumpirea polițelor RCA. Principala nemulțumire a transportatorilor este scumpirea cu 200-300% a polițelor RCA, astfel că mulți dintre ei au avertizat că ar putea da faliment în aceste condiții.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Președintele Autorității de Supraveghere Financiară, Mișu Negrițoiu, a declarat, într-un interviu pentru Profit.ro, că una dintre asociațiile transportatorilor, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), a solicitat plafonarea prețului RCA pentru camioane la 5.000 de lei.
"O asociație, UNTRR, a solicitat plafonarea RCA pentru camioane la 5.000 de lei. Nu putem plafona tariful și nu putem controla prețurile. O astfel de intervenție ar afecta și fundamentele economiei de piață, pentru că România este membră a Uniunii Europene, iar acest lucru este stipulat în Constituție", a spus Negrițoiu.
Potrivit UNSAR, asigurătorii propun o serie de soluții care ar putea conduce la deblocarea sistemului asigurărilor obligatorii RCA. Astfel, UNSAR propune eliminarea procentului de 0,2% penalizare/zi de întârziere la plata despăgubirilor și înlocuirea cu dobânda de referință a BNR sau un procent anual nu mai mare de 10%, precum și eliminarea posibilității ca o unitate reparatoare să factureze la costuri mai mari decât reprezentantul oficial al mărcii în România, pentru a diminua nivelul fraudei în acest domeniu. De asemenea, asigurătorii doresc reglementarea despăgubirilor privind daunele morale și vătămărilor corporale în baza unor bareme de calcul și eliminarea TVA-ului în cazul plăților păgubiților persoane juridice.
Interconectarea bazei de date a asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto (RCA) încheiate pe teritoriul României (CEDAM) cu baza de date ce prezintă situația mașinilor înmatriculate (DRPCIV) și realizarea unui registru de evidență a comportamentului șoferilor în trafic este o altă propunere venită din partea industriei asigurărilor.
Totodată, UNSAR vrea aplicarea unui cadru legislativ privind sancțiunile aplicabile șoferilor care nu dețin poliță RCA, eliminarea dreptului de plată în rate lunare a primelor RCA și eliminarea obligației de plată a despăgubirilor în unitățile de service, care în primul rând ar diminua utilizarea de tarife neconcurențiale de către unele unități reparatoare, dar ar permite și acordarea de despăgubiri fără TVA pentru cei în drept să deducă această taxă.
Asigurătorii solicită și introducerea unei penalizări pentru conducătorii auto ce nu raportează daunele la asigurător în termenul legal și introducerea sistemului “Telematics” de tip GPS ca soluție de optimizare a primei de asigurare RCA în funcție de datele operaționale și de performanță a șoferului.
O altă propunere constă în emiterea unor norme de reglementare a răspunderilor profesionale realizate cu vehicule de tip autospecializate care să fie practicate numai dacă există asigurare profesională suplimentară.
“Avem convingerea că aceste propuneri, alături de măsurile formulate de către ASF ca urmare a dezbaterilor comune și ca răspuns la nevoile transportatorilor, vor fi parte din procesul de echilibrare a situației actuale în piața de asigurări”, se arată în comunicat.
UNSAR spune că este pregătită să discute cu asociațiile transportatorilor despre promovarea unor programe de educare a șoferilor profesioniști cu privire la conduita în trafic.
Înființată în 1994, UNSAR reprezintă 25 de companii de profil, care dețin o pondere de peste 90% din piața locală de asigurări.
Activitatea UNSAR are drept obiectiv apărarea și reprezentarea intereselor asigurătorilor și reasigurătorilor din România.