Închirierea infrastructurii publice de transport naval din domeniul public va fi interzisă, contractele existente vor fi transformate în contracte de subconcesiune, care presupun plata unei redevențe, în maximum 5 ani, iar managerii privați din fruntea administrațiilor portuare vor fi demiși fără despăgubiri, este mișcarea pregătită în Parlament și care va schimba din temelii un sistem perpetuat de aproape 20 de ani în porturile românești.
La conducerea administrațiilor portuare vor fi instalate persoane cu experiență de 5-10 ani în domeniu, inclusiv din sectorul privat, printre care și un supraveghetor din Ministerul Finanțelor, dar și un reprezentant al operatorilor portuari și armatorilor, prevede un proiect inițiat în această săptămână de peste 100 de parlamentari, foarte mulți din principalele partide, PSD și PNL.
În același timp, textul contractelor de subconcesiune a terenurilor portuare din domeniul public va fi stabilit de Ministerul Transporturilor, cuantumul redevențelor impuse concesionarilor la plată pentru utilizarea infrastructurii de transport naval va fi majorat sau redus în raport cu procentul în care aceștia își respectă sau nu anumite obligații, precum operarea unui anumit volum minim de marfă și asigurarea unor locuri de muncă, iar operatorii care investesc mai mult vor primi facilități.
CITEȘTE ȘI Mister: Petrolierul plecat din Iran cu destinația Constanța nu a reușit nici după 80 de zile să livreze încărcăturaProiectul este argumentat de parlamentari prin faptul că modul defectuos de constituire a administrațiilor portuare și a societăților comerciale care lucrează în port a condus la crearea de monopoluri în ceea ce privește operatorii portuari, concluzie rezultată și dintr-o anchetă efectuată de Camera Deputaților în portul Constanța.
Este arătat că la acest moment există contracte de închiriere a terenurilor portuare pe mai mult de 20 de ani încheiate cu un număr redus de operatori, fără obligații de utilizare eficientă a infrastructurii și de investiții, iar tarifele de închiriere au fost și sunt în continuare menținute intenționat la un nivel mult mai mic chiar decât cel al tarifelor practicate de autoritățile locale pentru terenurile limitrofe porturilor. Aceeași situație există și în porturile de la Dunăre.
În același timp, conducerile administrațiilor portuare sunt acuzate că nu investesc în întreținerea infrastructurii.
Proiectul mai stabilește că operatorii portuari vor fi obligați să elibereze infrastructura subconcesionată, total sau parțial, dacă nu vor putea îndeplini condițiile minime de exploatare eficientă a terenurilor care le-au fost puse la dispoziție.
CITEȘTE ȘI RA-APPS își deschide un restaurant lângă Cazinoul din Constanța, așteptând navele cu turiștiÎn schimb, operatorii care își propun să investească peste 300 euro/metrul pătrat pe terenul subconcesionat vor fi exceptați de la clauza de performanță legată de volumul de marfă anual, pentru o perioadă de 10 ani.
Închirierea infrastructurii de transport naval care face parte din domeniul public, astăzi permisă, va fi interzisă, iar contractele existente vor fi transformate în contracte de subconcesiune, care presupun plata unei redevențe, în maximum 5 ani.
Din banii obținuți din chirii, redevențe și din tarife, până la 60% va trebui obligatoriu folosit strict pentru funcționarea administrației portuare, ca un criteriu de performanță pentru conducerea executivă, iar profitul anual al administrației va trebui vărsat în proporție de 90% în fondul de investiții, pentru repararea și întreținerea infrastructurii portuare, și numai 10% va fi distribuit acționarilor și salariaților.
O altă modificare importantă pregătită este că din conducerea administrațiilor vor face parte și un reprezentant al Ministerului Finanțelor, licențiat în științe economice și cu experiență de cel puțin 5 ani în domeniul economic, de audit sau financiar, precum și 3-5 persoane cu minimum 5 ani experiență în managementul unei companii naționale profitabile din domeniu. inclusiv firme private. Din Consiliul de Administrație va face parte și un reprezentant al operatorilor portuari și armatorilor.
CITEȘTE ȘI Strivită de datorii, o companie navală pune în vânzare 6 vase la prețul de un dolarCompaniile care administrează infrastructura portuară nu vor mai avea un manager privat, conform OU 109/2011, ci unul trimis de Ministerul Transporturilor, cu experiență în domeniu de cel puțin 10 ani. Acesta va avea un contract de 4 ani, cu posibilitate de prelungire și fără limitarea numărului de mandate.
"La data intrării în vigoare a prezentei legi, contractele de mandat încheiate în temeiul OU 109/2011 se reziliază, fără plata de compensații sau daune", este o altă mișcare importantă pregătită în Parlament.
La acest moment există manageri privați în toate administrațiile portuare: Administrația Porturilor Constanța, Administrația Canalelor Navigabile, Administrația Porturilor Dunării Maritime, Administrația Porturilor Dunării Fluviale, Administrația Fluvială a Dunării de Jos.
O altă prevedere din proiect obligă administrațiile portuare să publice pe site toate contractele încheiate pentru fiecare subconcesiune, închiriere sau prestări servicii.
La sfârșitul anului trecut, Profit.ro a anunțat că Ministerul Transporturilor pregătește scoaterea din bugetul Administrației Porturilor Maritime Constanța, în baza legii, a peste 17,6 milioane de lei (aproape 4 milioane de euro) sub formă de dividende vărsate la buget și către acționari, în speță ministerul și Fondul Proprietatea, operațiune contestată de către patronatul care reprezintă companiile ce operează în port, Confederația Națională a Patronatului Român (CNPR), și care a cerut ministrului să lase banii în companie și să-i folosească la modernizarea infrastructurii considerată dezastruoasă.
În pofida acelei solicitări, Guvernul a aprobat scoaterea dividendelor din companie.
În vara anului trecut, sindicaliștii din Portul Constanța au solicitat, într-o scrisoare deschisă, președintelui Klaus Iohannis și Guvernului să dispună măsuri pentru demiterea Consiliului de Administrație și a conducerii Administrației Porturilor Maritime, fiind invocat managementul defectuos, indicat în rapoarte ale Corpului de Control al ministrului Transporturilor și ale Curții de Conturi. Ei au organizat mai multe proteste în fața sediului companiei.