Inspectorii Ministerului Transporturilor acuză Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri (CNADNR) că nu a urmărit corespunzător derularea contractului pentru construcția autostrăzii Orăștie-Sibiu și sesizează Parchetul pentru posibile fapte penale. Ministrul de resort cere Consiliului de Administrație să dispună măsuri urgente față de conducerea CNADNR și îl atenționează pe director să își analizeze serios activitatea.
Ministrul Transporturilor, Iulian Matache, nu îi cere directorului CNADNR explicit demisia, lansând însă mesaje în acest sens.
Inspectorii au sesizat Parchetul după ce au verificat contractul și au găsit nereguli, pe care le detaliază public într-un raport.
Astfel, este arătat că au fost înregistrate mari întârzieri încă din faza de proiectare, acestea perpetuându-se și în faza de construcție. Constructorul nu a depus proiectul tehnic la timp, studiile topo-geo au avut mari întârzieri, avizele pentru obținerea autorizațiilor de construcție și emiterea autorizațiilor de construcție au avut întârzieri, revizuirile proiectului tehnic pe baza unui studiu nou geo-tehni, au determinat, de asemenea, întârzieri. Nici în prezent antreprenorul nu a transmis documentațiile necesare obținerii autorizației de construire pentru terenurile suplimentare.
Antreprenorul a solicitat o majorare de 30% din valoarea de contract pentru soluțiile tehnice în zonele cu instabilitate a terenului, iar CNADNR a comunicat acestuia că nu sunt îndeplinite condițiile de imprevizibilitate. Studiul de fezabilitate arată că în zonă sunt alunecări de teren și recomandă studii geo aprofundate, acest aspect fiind inclus în disputele dintre părți.
Având în vedere întârzierile, precum și nerespectările clauzelor contractuale, CNADNR a formulat un număr de 10 revendicări către antreprenor, iar parte din ele au fost soluționate, parte însă nu.
De asemenea, pe parcursul derulării lucrărilor, au fost emise 275 rapoarte de neconformitate, din care 249 Consitrans și 26 DRDP Brașov. Acestea au constatat o serie de deficiențe în sarcina antreprenorului: neconformitatea materialelor utilizate sau neaprobarea acestora de către CNADNR, nerespectarea de către antreprenor a prevederilor contractului și ale caietului de sarcini, nerespectarea de către antreprenor a proiectului tehnic și a detaliilor de execuție, nerespectarea de către antreprenor a prevederilor Legii 10/1995 privind calitatea construcției.
Atât inginerul FIDIC Consitrans, cât și inginerul FIDIC DRDP Brașov nu și-au îndeplinit corespunzător obligațiile prevăzute de serviciile de supervizare, arată inspectorii.
În raport se mai arată că, la începutul anului trecut, a fost întocmit un document de reziliere a contractului de proiectare și execuție a lotului 3 al autostrăzii Sibiu-Orăștie, dar nu a fost promovat oficial și nu a produs efecte, cu toate că era fundamentată oportunitatea rezilierii contractului. Din acest motiv, măsura nu a condus la remedierea deficiențelor.
CNADNR a dispus realizarea unei expertize tehnice în vederea rezolvării litigiilor cu privire la calitatea lucrărilor executate, dar a aprobat și continuarea lucrărilor, plătind constructorului 94,32% din contract. Este astfel reliefat faptul că decizia conducerii CNADNR de a prelua lucrările executate în cadrul contractului a presupus asumarea unui risc.
Potrivit raportului Corpului de Control, CNADNR nu a urmarit corespunzator derularea contractului si nu a aplicat prevederile acestuia, nu s-a asigurat că au fost soluționate toate revendicările sale privind calitatea execuției, nu a luat în calcul executarea garanției de buna executie și nu a promovat oportunitatea si necesitatea rezilierii contractului.
Referitor la atribuirea și derularea contractului de furnizare și punere în funcțiune a 16 instalații de cântărire, contract încheiat în 2012, s-a constatat că în caietul de sarcini unele cerințe au fost specifice sau restrictive, iar CNADNR, în anumite locațiim nu a înlocuit cuvele vechilor instalații de cântărire, determinând întreruperea funcționării instalațiilor de cântărire, și nici nu a luat măsuri pentru a se asigura că furnizorul își îndeplinește obligațiile de întretinere și reparare în perioada de garanție.
Inspectorii arată că, având în vedere toate neregulile constatate, precum și prevederile Legii 10/1995 privind calitatea în construcții, au apărut suspiciuni de natură penală și au fost sesizate organele abilitate ale statului cu privire la nerespectarea de către proiectant, constructor, diriginte de șantier (inginer FIDIC) a prevederilor legislației în vigoare, precum și cu privire la modul în care a acționat conducerea CNADNR în derularea contractelor.
Este prezentată și declarația ministrului de resort, care cere măsuri urgente la nivelul conducerii CNADNR.
"Solicit Consiliulul de Administrație și Adunării Generale a Acționarilor de la CNADNR să facă o analiză complexă și să ia măsuri urgente, măsuri care privesc asigurarea unui management performant, atât în ceea ce privește gestionarea fondurilor europene, cât și pentru reprofesionalizarea Companiei. De asemenea, solicit întregii conduceri a CNADNR să își facă o analiză serioasă a întregii activități și în special directorului general, Narcis Neaga", spune Matache.
Luni, și CNADNR anunța că a formulat plângere penală la Parchetul de pe lângă Tribunalul Sibiu împotriva constructorului autostrăzii Orăștie-Sibiu, pentru săvârșirea mai multor infracțiuni printre care înșelăciune și efectuarea de lucrări neautorizate.
Din cauza unor probleme la fundație, generate de infiltrații de apă, aproximativ 200 de metri din autostrada Sibiu-Orăștie, deschisă în luna noiembrie a anului trecut, trebuie demolată și refăcută.