Ofertele depuse la licitații publice vor putea fi evaluate de unchii și verii șefilor din firmele care au înaintat aceste oferte, dacă rudele respective lucrează în instituțiile publice care organizează licitația și au competențe în acest sens, fără ca acest lucru să mai fie interzis prin legea achizițiilor publice. În același timp, la licitație vor putea veni firme în care directori au rude în instituția publică, dacă acel director are mai puțin de 10% din acțiunile firmei.
Modificările, rezultate din documente consultate de Profit.ro, vor fi aplicate cel mai târziu începând cu anul viitor.
În prezent, legea achizițiilor publice stabilește că în procesul de verificare/evaluare a candidaturilor/ofertelor nu au voie să fie implicați soț/soție, rudă sau afin, până la gradul al patrulea inclusiv, cu persoane care fac parte din consiliul de administrație/organul de conducere sau de supervizare a unuia dintre ofertanți/candidați.
Simultan, o lege adoptată în 2011 pentru stabilirea condițiilor în care pot fi recuperați banii contractați nelegal pentru proiecte UE stabilește că în procesul de verificare/evaluare/aprobare a cererilor de finanțare nu au voie să fie implicați soț/soție, rudă sau afin până la gradul al doilea inclusiv cu persoane care dețin părți sociale, părți de interes, acțiuni din capitalul subscris al unuia dintre solicitanți ori care fac parte din consiliul de administrație/organul de conducere sau de supervizare a unuia dintre solicitanți.
Această ultimă prevedere va fi preluată și în noua lege a achizițiilor publice, care va stabili că situații ”potențial” generatoare de conflict de interese reprezintă participarea în procesul de verificare/evaluare a solicitărilor de participare/ofertelor a unei persoane care este soț/soție, rudă sau afin, până la gradul al doilea inclusiv, cu persoane care fac parte din consiliul de administrație/organul de conducere sau de supervizare a unuia dintre ofertanți/candidați, terți susținători sau subcontractanți propuși.
Gradele de rudenie sunt I - fiul și tatăl, II - frații, III - unchiul și nepotul de frate și l IV - verii iar pentru relația de afinitate, care apare între un soț/soție și rudele celuilalt soț/soție, sunt gradul I - mama și soția fiului acesteia / soacra și nora, gradul II - cumnatele și cumnații, gradul III - unchiul și soția nepotului de frate și gradul IV - verii, soții și soțiile acestora.
Aceeași nouă lege a achizițiilor publice va încadra în categoria situațiilor ”potențial” generatoare de conflict de interse cazul în care ofertantul individual/ofertantul asociat/candidatul/subcontractantul propus/terțul susținător are drept membri în cadrul consiliului de administrație/organului de conducere sau de supervizare și/sau are acționari ori asociați semnificativi persoane care sunt soț/soție, rudă sau afin până la gradul al doilea inclusiv ori care se află în relații comerciale cu persoane cu funcții de decizie în cadrul autorității contractante sau al furnizorului de servicii de achiziție implicat în procedura de atribuire.
Prin acționar sau asociat semnificativ se va înțelege însă doar persoana care exercită drepturi aferente unor acțiuni care, cumulate, reprezintă cel puțin 10% din capitalul social sau îi conferă deținătorului cel puțin 10% din totalul drepturilor de vot în adunarea generală.
În octombrie 2012, Comisia Europeană a presuspendat cea mai mare parte din trei programe cofinanțate prin fonduri UE, respectiv "Transport", "Regional" și "Creșterea competitivității economice", din cauza neregulilor identificate în derularea licitațiilor publice.
Ultimele date oficiale relevă că piața achizițiilor publice contractate prin sistemul electronic a depășit anul trecut 17 miliarde euro (11,5% din PIB), la care se adaugă însă alte achiziții efectuate în afara acestui sistem și care sunt evaluate între 5-10 miliarde euro.