Senatul respinge cererea lui Iohannis de reexaminare a proiectului PSD care elimină 102 taxe

Senatul respinge cererea lui Iohannis de reexaminare a proiectului PSD care elimină 102 taxe
Ovidiu Bărbulescu
Ovidiu Bărbulescu
scris 27 dec 2016

Senatorii au respins, marți, cererea președintelui Iohannis de reexaminare a proiectului PSD care elimină 102 de taxe, inclusiv taxa radio-tv și timbrul de mediu. Senatul a realizat în aceeași zi, prima de lucru după Crăciun, raportul de respingere a cererii și a și votat în plen respingerea.

Raportul Comisiei de buget-finanțe a fost întocmit în timp de record, de circa o oră, fiind aprobat cu șapte voturi pentru și un vot împotrivă. La votul în plen, raportul de respingere a reexaminării a fost aprobat cu 82 de voturi pentru, 36 de voturi împotrivă și nicio abținere.

Urmărește-ne și pe Google News

Cererea va fi dezbătută și în Camera Deputaților.

Președintele Klaus Iohannis a retrimis, vineri, Parlamentului spre reexaminare proiectul PSD care elimină 102 de taxe. Anterior, Curtea Constituțională a decis că proiectul este constituțional. Legea elimină printre altele taxa radio-tv și timbrul de mediu pentru mașini.

''Politicile fiscal-bugetare ale statului, precum și concretizarea acestora reprezintă atributele autorității legislative și executive și nu fac obiectul controlului de constituționalitate. Din această perspectivă, deși Legea privind eliminarea unor taxe și tarife, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative a fost declarată constituțională în raport de criticile formulate, apreciem că se impune o reanalizare a acesteia de către Parlament sub aspectul efectelor resimțite de cetățeni.

Simplificarea procedurilor în raporturile dintre cetățeni și autorități, precum și diminuarea poverii fiscale prin eliminarea unor taxe și tarife sunt deziderate împărtășite la nivelul societății. Realizarea acestora implică, în mod necesar, adoptarea de măsuri legislative coerente, eficiente, predictibile și, în același timp, responsabile. Tocmai de aceea, pentru a fi eficientă, reducerea în sine a taxelor trebuie să fie însoțită de o îmbunătățire a procedurilor administrative și a disciplinei bugetare.

Înlocuirea unei plăți directe cu una indirectă, precum și absența unor măsuri legislative conexe, de natură să conducă la realizarea unor servicii publice de calitate, ar putea face ca simpla eliminare a taxelor prevăzute de legea transmisă la promulgare să conducă, pe lângă efectul deplasării poverii fiscale de la beneficiarii acestor servicii către toți contribuabilii, persoane fizice și juridice, și la consecința accentuării disfuncționalităților serviciilor publice'', transmite președintele.

El arată că problemele cu care se confruntă cele două servicii publice de radio și televiziune sunt vechi și sistemice și ele se datorează, în principal, cadrului legislativ în temeiul căruia acestea funcționează. În sine, dezbaterea referitoare la eliminarea celor două taxe și acoperirea cheltuielilor de funcționare a celor două servicii publice de radio și televiziune de la buget nu se poate rezuma doar la simpla întrebare dacă este sau nu necesară o taxă pentru susținerea acestora. 

Reducerea TVA și eliminarea accizei suplimentare la carburanți au toate premisele să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2017 CITEȘTE ȘI Reducerea TVA și eliminarea accizei suplimentare la carburanți au toate premisele să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2017

''Modul de finanțare a celor două servicii publice de radio și de televiziune este în directă legătură cu funcționarea acestora, iar argumentul cel mai elocvent în acest sens este chiar interesul pe care această măsură legislativă l-a suscitat în spațiul public. Din această perspectivă, considerăm că stabilirea surselor de finanțare a serviciilor publice de radio și televiziune sunt aspecte ce trebuie să facă obiectul unor dezbateri autentice în forul legislativ, care trebuie să identifice acele soluții optime de natură să asigure realizarea rolului constituțional al acestora. De aceea, o analiză și, implicit o decizie asupra surselor de finanțare a acestor servicii poate fi făcută numai în cadrul unei abordări mai largi care să vizeze o reformă autentică a modului de funcționare a serviciilor publice de radio și televiziune, de care beneficiază cetățenii care, indiferent de modalitatea aleasă de legiuitor, contribuie la susținerea acestora, fie direct, fie indirect.

Intervenția legislativă asupra art. 40 și 41 din Legea nr. 41/1994 poate genera noi probleme, ce se adaugă celor deja existente. Astfel, reducerea surselor proprii de finanțare în detrimentul creșterii ponderii sursei publice pentru acoperirea cheltuielilor de funcționare și dezvoltare poate conduce la noi probleme legate inclusiv de statutul salariaților și modalitatea de salarizare a acestora ori poate pune chiar pune în discuție independența editorială.

Totodată, în contextul bugetar actual, modificarea adusă art. 41 în sensul că prin legea bugetară anuală se aprobă fondurile de la bugetul de stat alocate Societății Române de Radiodifuziune și Societății Române de Televiziune apare ca inaplicabilă. Astfel, ținând cont că legea transmisă la promulgare intră în vigoare la 3 zile de la publicare, semnalăm că în bugetul anului 2016 nu sunt cuprinse alocările necesare, iar pentru anul 2017 bugetul nu se află încă în procedură parlamentară. Prin urmare, într-o asemenea situație tranzitorie, prin intrarea în vigoare a legii aflate la promulgare cele două servicii publice de radio și televiziune s-ar putea confrunta cu dificultăți suplimentare'', mai arată șeful statului.

Anterior, la Curtea Constituțională, Klaus Iohannis a susținut, în motivarea sesizării, că prin lege sunt încălcate normele constituționale referitoare la principiul separației puterilor în stat și cel al legalității, raporturile Parlamentului cu Guvernul, rolul Guvernului, precum și cele care guvernează bugetul public național.

Președintele acuza încălcarea atât a normelor constituționale, a Legii responsabilității fiscal-bugetare, cât și a Legii pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2016. Iohannis spunea că se aplică și în acest caz prevederile prin care sunt interziste modificări majore în fiscalitate cu 6 luni înainte de alegeri, pentru că măsurile adoptate vor produce consecințe imediate, fiind afectată execuția în curs a bugetului de stat, și nu doar a bugetului viitor.

Dragnea: Nu voi avea nicio ezitare la suspendarea președintelui Iohannis, dacă PSD și ALDE ajung la această concluzie CITEȘTE ȘI Dragnea: Nu voi avea nicio ezitare la suspendarea președintelui Iohannis, dacă PSD și ALDE ajung la această concluzie

Klaus Iohannis mai arăta în sesizarea de neconstituționalitate că Parlamentul trebuia să identifice în mod concret și sursa de finanțare necesară pentru aplicarea legii și să găsească soluții concrete, având în vedere faptul că eliminarea simultană a acestor taxe implică o reducere importantă a veniturilor bugetare, în condițiile în care serviciile  publice pentru care acestea se achitau trebuie prestate în continuare.

Iohannis sublinia că legea este lipsită de predictibilitate și coerență, deoarece nu cuprinde soluții legislative cu privire la ansamblul efectelor pe care le vor produce măsurile instituite.

viewscnt
Afla mai multe despre
taxe nefiscale
taxa radio-tv
timbrul de mediu
taxa auto
eliminare taxe nefiscale