Ministrul Economiei, Alexandru Petrescu, susține că pierderile înregistrate de Șantierul Naval Daewoo Mangalia Heavy Industries se ridică la 800 de milioane de dolari și că trebuie găsite soluții atât de către partea română, cât și de către partea coreeană, acționarul majoritar, astfel încât să fie protejate locurile de muncă ale celor aproximativ 6.000 de angajați.
Alexandru Petrescu a făcut luni, o vizită la Șantierul Naval Daewoo Mangalia Heavy Industries, ocazie cu care a stat de vorbă cu conducerea companiei pentru a afla care sunt probleme cu care aceasta se confruntă, scrie News.ro.
Ministrul Economiei a declarat apoi, într-o conferință de presă, că șantierul naval înregistrează pierderi de cinci ani, chiar și în perioade când a livrat peste 10 nave.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
“A fost o discuție aplicată cu managementul companiei și vă mărturisesc că sunt probleme ce trebuie clarificate. Totuși, vorbim de cinci ani de zile de când acest agent economic înregistrează pierderi din exploatare, chiar și în ani de vârf, în care au livrat unsprezece, paispreze nave anual. Dar Daewoo Coreea înregistrează probleme la nivel mondial. Toate unitățile de producție din proprietatea Daewoo sunt sub oarecare distress financiar. Voi lua chiar inițiativa de a mă adresa guvernului coreean pentru a înțelege mai bine care este pachetul de asistență financiară oferit de guvern către Daewoo. (…) Cred că ei trebuie să crească puțin în autonomie la nivel de funcționalitate în România”, a afirmat ministrul.
El a precizat că dorește să vadă cu acest prilej care este nivelul de angajament pe care Daewoo Coreea îl are la unitatea din Mangalia, explicând că în același timp este esențial ca locurile de muncă de la șantierul naval să fie protejate.
“Rămâne esențial pentru noi să protejăm locurile de muncă pentru cei aproape șase mii de oameni, dacă însumăm și subcontractorii ce prestează aici. Este o unitate de producție extrem de importantă în economia județului Constanța, în special în zona de sud, și urmărim cu deosebită atenție tot ceea ce se întâmplă la nivelul managementului și la modul la care se desfășoară pașii următori”, a menționat ministrul Economiei.
El a mai spus că a sugerat conducerii companiei să-și diversifice portofoliul.
CITEȘTE ȘI Efectele creșterii consumului bazat pe importuri: deficitul de cont curent s-a dublat în 2016 la 4,1 miliarde de euro“Este clar că trebuie să-și diversifice portofoliul. Dacă din 2008, 2009, Daewoo Mangalia Heavy Industries s-a axat pe construcția de nave, e clar că trebuie să umble puțin la structura de clienți și să intre și în zona de reparații, trebuie să intre și în zona de livrare de componente medii și mari, trebuie să încheie asocieri comerciale cu alte șantiere navale, fie din România, fie din Europa. Știu că sunt o serie de discuții și cu Șantierul Naval Damen, dar le-am recomandat să intre în contact, să poată explora oportunitățile de business, și cu alte șantiere navale europene. Este clar că este o perioadă dificilă pentru întregul sector. Dincolo de problema pe care o au cu Daewoo Coreea, întregul sector înregistrează un regres și, evident, este simțit și la nivelul Daewoo Mangalia”, a mai spus Alexandru Petrescu.
El consideră că există soluții pentru a se trece peste această perioadă mai dificilă și că prioritatea o reprezintă ca șantierul naval să-și mențină portofoliul de oameni calificați.
“Este doar un episod vremelnic, piața își va reveni, însă ei trebuie să-și prezerve numărul de angajați. Sunt oameni cu o înaltă calificare și nu ne putem permite sub nicio formă să pierdem niciun loc de muncă. Este esențial pentru noi și este esențial pentru ei, în primul rând, să-și mențină portofoliul de oameni înalți calificați fiindcă aceștia sunt foarte greu formați, cu costuri foarte mari, și alții nu vor mai găsi. În momentul în care vor reintra în business, așa cum a fost 2011, 2012, 2013, vor avea nevoie de oamenii aceștia. Așa că trebuie să găsească soluții comerciale de prezervare a contingentului de lucrători cu înaltă specialitate”, a afirmat ministrul.
El a precizat că pierderile companiei se ridică la 800 de milioane de dolari și a cerut documente de la Daewoo Mangalia Heavy Industries pentru a vedea cum s-a ajuns la această datorie.
“În momentul de față pierderile se ridică undeva la 800 de milioane de dolari americani. Am solicitat o structură foarte clară a datoriei și, evident aș vrea să parcurg și ultimul raport de audit, unde sper să găsesc informații relevante despre modul cum aceste datorii au fost înregistrate”, a spus Alexandru Petrescu.
Întrebat dacă vor exista disponibilizări în perioada următoare, ministrul Economiei a spus că nu i-a fost comunicat acest lucru și nici că urmează să fie vândut șantierul.
Liderul de sindicat de la Șantierul Naval Daewoo Mangalia Heavy Industries, Marin Florian, a spus jurnaliștilor că principala problemă a companiei este că nu mai are alte contracte în afară de cele în derulare, iar după încheierea acestora peste o mie de angajați nu vor mai avea de lucru.
“Deja în sectorul de debitare salariații nu mai au încărcare și au fost trimiși în alte secții .Dacă nu vin alte contracte noi, înseamnă că după Paște, peste o mie de salariați nu vor mai avea de lucru. Sindicatul are discuții pentru a realiza ceva contracte”, a spus liderul de sindicat, menționând că pot fi realizate panouri, structuri metalice și pot reîncepe reparațiile de nave.
De asemenea, conducerea Șantierului Naval Daewoo Mangalia Heavy Industries a transmis printr-un comunicat de presă, că anul trecut compania a livrat 10 nave comerciale complete, iar portofoliul actual de comenzi este șapte, două fiind deja livrate la începutul anului.
“În cursul anului 2016, Daewoo Mangalia Heavy Industries a livrat un număr de 10 nave comerciale clasice complete (port-containere de 9100 TEU, vrachiere de 180,000 TDW, tancuri petroliere și nave specializate în transportul produselor rafinate din țiței cu capacitatea de 112,000 TDW) utilizând o resursă umană de aproximativ 7,000 angajați proprii și ai societăților colaboratoare. Portofoliul actual de comenzi al societății se ridică la un număr de 7 nave, 2 proiecte fiind livrate de la începutul anului 2017; prezentul portofoliu cumulează o valoare totală de 395 de milioane de dolari”, se arată în comunicat.
Sursa citată menționează că Daewoo Mangalia Heavy Industries studiază alternative posibile și fezabile de afaceri viitoare, dorind să implice în acest demers toate părțile interesate de stabilitatea societății.
“Pe fondul unor factori externi și interni, ce țin de situația pieței industriei navale pentru clasa navelor comerciale din portofoliul existent, de dificultățile economice ale acționarului principal generate de efectele restrângerii industriei offshore, și nu în ultimul rând structura financiară a societății noastre, Daewoo Mangalia Heavy Industries studiază alternative posibile și fezabile de afaceri viitoare, dorind să implice în definitivarea acestei viziuni toate părțile interesate de stabilitatea economică a societății, respectiv: conducerea executivă, Consiliul de Administrație, acționari, reprezentanți sindicali din întreprindere, experți ai societății”, mai precizează comunicatul.
Daewoo Mangalia Heavy Industries a precizat că în medie contribuie anual cu 44 de milioane de dolari la bugetele locale și de stat cu impozite și taxe.
Pachetul majoritar de acțiuni la șantierul naval din Mangalia este deținut de compania Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. Ltd, iar statul român deține 49 la sută, prin Ministerul Economiei.