RAPORT Cine și unde se informează pe rețelele de socializare

RAPORT Cine și unde se informează pe rețelele de socializare
scris 7 dec 2024

Alegerile din România și locul ocupat de TikTok în opțiunea alegătorilor amintesc importanța rețelelor de socializare în difuzarea informației, iar un raport anual al Institutului Reuters, care are la bază rezultate din 47 de țări, arată că utilizatorii care se informează pe rețele de socializare a crescut în ultimii ani, relatează AFP.

În 2024, 29% dintre persoanele intervievate declară astfel că rețelele de socializare sunt principala lor sursă de informații online, urmate de căutări și de site-urile și aplicațiile presei tradiționale, scrie News.ro.

Urmărește-ne și pe Google News
VIDEO Humane, startup-ul din spatele „minicomputerului la butonieră”, Ai Pin, prezintă un sistem de operare bazat pe inteligență artificială CITEȘTE ȘI VIDEO Humane, startup-ul din spatele „minicomputerului la butonieră”, Ai Pin, prezintă un sistem de operare bazat pe inteligență artificială

În 2018 erau 23%.

Un profesor de științele infornmației de la Universitatea Paris 2, Arnaud Mercier, consideră însă că există o diversificare a surselor de informații.

”Ceea ce este frapant este hibridizarea suporturilor”, declară el, iar ”utilizatori care văd informații care trec pe TikTok nu înseamnă că nu se informează pe TikTok".

Institutul Reuters arată totodată un peisaj mai fragmentat. În timp ce două rețele (YouTube și Facebook) erau utilizate în principal la sursă de informații în urmă cu zece ani, de-acum sunt șase (YouTube, Facebook și Instagram, a căror casă mamă este Meta, X, TikTok și WhatsApp).

Iar utilizarea este departe a fi uniformă: dacă publicul variază de la o rețea la alta, informația disponibilă pe ea este de asemenea diferită.

TIKTOK, REȚEAUA ÎN ASCENSIUNE

Rețeaua de socializare TikTok, o sursă regulată de informație a 13% dintre persoanele sondate de către Institutul Reuters, a înregistrat o creștere a acestei utilizări în ultimii ani.

Populară în rândul celor în vârstă de 18-24 de ani, dintre care 23% se informează în fiecare săptămână, ea beneficiază de o ”creștere rapidă în Africa, în America Latină și în anumite părți ale Asiei”.

Departe de a servi ca releu al presei tradiționale, TikTok este utilizată mai mult în vederea informării pe conturi ale unor personalități publice sau ”persoane obișnuite”.

”Având în vedere ușurința și viralitatea producției și difuzării de videouri TikTok, a existat un flux în care inclusiv presa (clasică) se poate îneca în masă”, comentează Arnaud Mercier.

În pofida popularității sale, această rețea nu este identifcată ca o media deosebit de fiabilă: 27% dintre utilizatori cred că este dificil să găsești pe ea informații demne de încredere, cel mai mare nivel în rândul principalelor rețele de socializare.

Thinslices, una dintre cele mai cunoscute companii tech cu capital românesc din Iași, și-a relocat sediul în hub-ul IT din ansamblul Palas și angajează specialiști CITEȘTE ȘI Thinslices, una dintre cele mai cunoscute companii tech cu capital românesc din Iași, și-a relocat sediul în hub-ul IT din ansamblul Palas și angajează specialiști

DECLINUL META

Facebook rămâne atractiv pentru utilizatorii care caută să se informeze, însă a devenit mai puțin atractiv de-a lungul anilor, ”mai ales (...) în afara Europei și Statelor Unite”.

Locul actualității a fost scăzut în mod voluntar de către firma sa mamă Meta, care a făcut la fel cu Instagram, subliniază Institutul Reuters.

Pe un eșantion de 12 țări urmărit, 26% dintre utilizatori au folosit în medie Facebook pentru a se informa în 2024, în scădere de la 42% în 2016.

Platforma este frecventată de către persoane mai în vârstă decât celelalte rețele, iar jurnaliștii și presa tradițională păstrează un loc important pe ea.

YOUTUBE, MULTIFAȚETAT

Platforma YouTube, susținută de un interes tot mai mare față de formate video, a înregistrat mulți utilizatori venind să se infromeze.

În privința vârstei, cei de 18-24 ani declară în proporție de 23% că site-ul este prima lor sursă de informație video, o proporție aproape egală cu a celor de 35-44 ans (25%) și a celor de peste 55 de ani (24%).

Institutul Reuters prezintă în raport utilizări deosebit de variate. Utilizatorii vin în primul rând să caute videouri produse de către personalități cunoscute, dar sunt căutate și presa tradițională și alternativă.

X, ÎNCREDERE LA PĂMÂNT

Depășită anul acesta de TikTok ca afluență legată de actualitate, rețeaua de socializare X rămâne frecventată mai mult de către cei mai tineri decât de cei mai în vârstă.

În pofida prezenței multor publicații tradiționale și jurnaliștilor, X (fost Twitter) are o reputație relativ proastă: 24% dintre persoanele sondate consideră că este dificl să deosebească informațiile bune de cele proaste.

”Asta s-ar putea explica prin faptul că actualitatea joacă un rol preponderent pe platformă sau prin largul evantai de puncte de vedere care sunt exprimate pe ea”, subliniază Institutul Reuters

Valoarea Fondului suveran al Norvegiei a atins un nivel record CITEȘTE ȘI Valoarea Fondului suveran al Norvegiei a atins un nivel record

WHATSAPP, ÎNCREDERE OARBĂ?

Mesageria online beneficiază de o audiență mare în legătură cu actualitatea: 21% dintre persoanele sondate de către Institutul Reuters declară că se informează pe WhatsApp în fiecare săptămână.

Nivelul său de fiablitate este considerat drept unul dintre cele mai înalte în rândul rețelelor de socializare observate.

”În mod paradoxal, asta ar putea să însemne că informația transmisă pe WhatsApp este mai periculoasă”, pentru că ea incită la cele mai mici precauțiuni, notează Institul Reuters.

În opinia lui Arnaud Mercier, o ”privire critică” asupra informației rămâne ”vitală pentru oricare cetățean” indiferent că este vorba despre rețele de socializare sau presa tradițională.

viewscnt
Afla mai multe despre
rețele de socializare
tiktok