Piața românească de retail pentru mobilă este în prezent extrem de fragmentată, cu un mix divers de jucători care operează la diferite niveluri, spune, pentru Profit.ro, Frédéric Lamy, CEO-ul XXXLutz România, parte din grupul austriac XXXLutz, a cărei intrare pe piața locală a fost anunțată în premieră de Profit.ro încă din 2017.
“Vedem branduri bine stabilite care se extind într-un ritm mai lent, unele luptând să-și mențină poziția pe piață, în timp ce noii intrați - fie că sunt exclusiv online sau combină magazine fizice cu o gamă de produse bine definită - încep să câștige teren.
În ciuda acestei fragmentări, piața încă are un potențial semnificativ de creștere și există loc pentru noi jucători care să intre și să prospere. Industria home & deco din România este departe de a fi saturată, având în vedere varietatea imensă de produse și preferințe ale consumatorilor”, mai spune acesta.
Frédéric Lamy a preluat poziția de CEO al XXXLutz România în octombrie 2024, după ce anterior a condus timp de 9 ani, până în iunie 2023, operațiunile retailer-ului francez specializat în construcții, decorațiuni și grădinărit Leroy Merlin România.

Grupul XXXLutz este prezent pe piața locală prin intermediul celor două branduri ale sale, XXXLutz, care are două magazine fizice în București și Momax, cu 6 magazine în Arad, Oradea, Ploiești, Pitești, Cluj și Timișoara.
“Peisajul actual al pieței include producători locali care deservesc în principal segmentul entry-level, producători internaționali cu decenii de expertiză în categorii specifice de produse aduse în România prin diferiți retaileri și o gamă largă de produse, de la mobilier de masă, accesibil, importat din Asia, până la piese premium, fabricate din materiale excepționale și finisate cu o atenție deosebită la detalii.

Această diversitate demonstrează oportunitatea unei oferte mai largi, care să răspundă nevoilor în continuă evoluție ale consumatorilor români. Clienții ar trebui să aibă acces la toate aceste segmente, astfel încât să găsească produse care se potrivesc stilului, așteptărilor lor de calitate și bugetului disponibil. Prin urmare, piața rămâne dinamică și capabilă să acomodeze noi jucători care pot aduce inovație, propuneri de valoare solide și o experiență de cumpărare îmbunătățită”, adaugă Frédéric Lamy.
România avea în 2023, ultimul an pentru care există date disponibile, circa 2.040 de firme care activează în domeniul comerțului cu mobilier, care cumulau o cifră de afaceri de aproape 3,5 miliarde de lei.

Liderul pieței de retail de mobilă a rămas în continuare IKEA, cu afaceri de circa 1,2 miliarde de lei. Însă, în primii 10 cei mai mari retaileri de mobilier prezenți pe piața locală se regăsesc și cele două branduri ale grupului XXXLutz, Moemax pe locul 5, cu 105 milioane și XXXLutz pe locul 7, cu aproape 99 de milioane de lei.
“Sectorul local de retail pentru mobilă prezintă atât oportunități semnificative, cât și provocări. Unul dintre factorii cheie care influențează piața este stabilitatea economică, esențială pentru crearea unui mediu sigur pentru investiții pe termen lung. O economie puternică stimulează încrederea consumatorilor și puterea de cumpărare, favorizând astfel o creștere constantă a industriei home & deco.

O tendință notabilă din ultimii ani este accentul tot mai mare pus pe comerțul online de către toți marii retaileri. Pandemia a jucat un rol crucial în accelerarea acestei tranziții, transformând cumpărăturile online într-o parte esențială a experienței de retail pentru mobilă. Cu toate acestea, deși transformarea digitală este o prioritate, natura industriei noastre face ca magazinele fizice să rămână extrem de relevante și apreciate de clienți”, mai spune Frédéric Lamy.
Deși conveniența și rapiditatea sunt avantaje majore ale cumpărăturilor online, adaugă el, mulți consumatori încă preferă experiența în magazin, mai ales pentru achizițiile de valoare mai mare sau atunci când caută inspirație pentru amenajarea locuinței.
“Vizitarea unui showroom le permite să testeze funcționalitatea produselor, să evalueze confortul, să vadă culorile în lumină naturală și să simtă texturile materialelor—aspecte greu de reprodus complet într-un mediu online. De asemenea, vizitele în magazine oferă acces la consultanță profesională și soluții complete de amenajare, îmbunătățind astfel experiența de cumpărare”, completează acesta.

Principala provocare pentru retaileri, continuă CEO-ul XXXLutz România, va fi echilibrarea acestor două canale de vânzări, adică continuarea dezvoltării e-commerce-ului, menținând în același timp o prezență fizică atractivă și captivantă.
“Cei care vor reuși să integreze ambele canale și să ofere o experiență omnichannel fluentă vor avea cele mai mari șanse de succes pe termen lung pe piața românească”, subliniază Frédéric Lamy.

Brandul XXXLutz a fost lansat chiar după al doilea război mondial, în toamna anului 1945, la doi ani după apariția IKEA, printr-un mic centru comercial în Austria deschis de Gertrude Seifert, fiica cea mică a familiei de doctori Lutz.
Expansiunea a fost declanșată din 1973, astăzi grupul XXXLutz având peste 370 de magazine în Austria, Germania, Elveția, Cehia, Slovacia, Ungaria, Suedia, Slovenia, Polonia, Bulgaria, Croația, Serbia și România și circa 25.700 de angajați, cu o cifră de afaceri anuală de 5,34 miliarde euro.
Grupul deține mărcile Mömax, Möbelix, Kranz, Neubert, Rück, Aiko, Möma, Lesnina, Emslander, Bierstorfer, Mann Mobilia, Sparkauf, Gamerdinger.