Sistemele AI din Regina Maria au fost implementate inițial în 2022, iar până în 2024, au contribuit la peste 110.000 de examinări. De asemenea, rețeaua folosește 9 roboți pentru chirurgie. Noile tehnologii vor transforma profund modul în care pacienții accesează și beneficiază de îngrijire medicală, arată Raportul „Health of the Nation” 2024 al rețelei de sănătate Regina Maria.
Sistemele bazate pe Inteligența Artificială (AI) ating noi praguri, iar AI-ul este, deja, folosit în medicină. Conform World Economic Forum, până în 2030, inteligența artificială va avea acces la multiple surse de date, ceea ce îi va permite să găsească pattern-uri pentru diversele boli și afecțiuni, ajutând la tratamentul acestora, și, conform estimărilor specialiștilor, va fi capabilă să prevadă riscul individual al anumitor boli, sugerând măsuri preventive.
Rețeaua privată de sănătate Regina Maria folosește deja inteligența artificială în procesul de diagnosticare, inclusiv în investigațiile imagistice (radiografii și mamografii), utilizând algoritmi AI care ajută la detectarea mai rapidă și mai exactă a afecțiunilor precum nodulii pulmonari sau tumorile.
Sistemele AI din rețeaua Regina Maria au fost implementate inițial în 2022, iar până în aprilie 2024, peste 110.000 de examinări au fost realizate cu ajutorul inteligenței artificiale. Aceasta nu doar că îmbunătățește acuratețea diagnosticului, dar reduce semnificativ și timpul necesar interpretării rezultatelor.
Regina Maria a implementat 5 module AI pentru investigațiile imagistice, bazate pe 3 soluții AI: Ray Scape, Lunit, MEDIAIRE. 70% din rezultatele din laboratoare sunt validate cu AI, pe baza standardelor și calibrărilor internaționale și a istoricului pacienților și, ulterior, analizate de medicii specialiști
Pe măsură ce AI va continua să avanseze, aceasta va putea analiza date din multiple surse (inclusiv genetică, imagistică și dosare medicale) pentru a oferi soluții de prevenție avansată. Medicii vor putea astfel prezice riscurile individuale pentru anumite boli cu o acuratețe mult mai mare și vor putea adapta tratamentele la nevoile specifice ale fiecărui pacient, marcând o evoluție către medicina personalizată.
Tratamente inovative și utilizarea tehnologiilor avansate
Pe lângă digitalizare și AI, viitorul sănătății va fi modelat de tehnologii revoluționare care vor schimba modul în care se tratează bolile. Tratamentele inovative, cum ar fi terapiile genetice CRISPR, bioimplanturile realizate din țesuturi proprii și navigația chirurgicală asistată de realitate augmentată sunt doar câteva exemple de tehnologii care promit să revoluționeze îngrijirea medicală.
Medicina personalizată, bazată pe testele genetice, va permite crearea unor tratamente adaptate specific fiecărui pacient, în funcție de profilul său genetic. Regina Maria a început deja să integreze testele genetice în portofoliul său, ajutând medicii să identifice cele mai bune tratamente pentru diverse afecțiuni, inclusiv pentru cazuri complexe, cum ar fi cancerul.
În viitor, bioimplanturile personalizate și chirurgia robotică vor deveni norme de tratament. Regina Maria este deja un pionier în România în utilizarea chirurgiei robotice, operând 9 roboți de ultimă generație, dintre care 6 roboți da Vinci, inclusiv robotul da Vinci Xi, cel mai avansat și cunoscut sistem de chirurgie robotică din lume. Acești roboți oferă o precizie mult mai mare în intervențiile chirurgicale, reducând riscurile și timpul de recuperare pentru pacienți. În următorii ani, se așteaptă ca roboții să fie utilizați din ce în ce mai mult, extinzând gama de proceduri chirurgicale.
Consultanțiile online câștigă teren
Un aspect central al viitorului în sănătate este telemedicina, care a câștigat o importanță majoră în ultimii ani, mai ales după pandemia de COVID-19. Telemedicina va continua să joace un rol esențial în îngrijirea medicală, facilitând accesul la consultații și tratamente pentru pacienții din orice colț al lumii, reducând, astfel, barierele geografice și de timp, scrie în Raportul citat.
“Una dintre direcțiile noastre strategice este reprezentată de digitalizarea interacțiunii dintre medic și pacient: nu doar declarăm acest lucru, ci îl demonstrăm permanent, prin investițiile constante și prin soluțiile digitale pe care le-am pus deja la dispoziția pacienților, fiecare dintre ele având un impact uriaș. Dosarul medical integrat, accesibil pacienților direct pe telefon, posibilitatea de a programa și chiar consulta un medic 100% online sunt doar două dintre exemple”, declară Fady Chreih, CEO Regina Maria.
Rețeaua Regina Maria a integrat deja telemedicina în infrastructura sa, prin Clinica Virtuală, oferind pacienților posibilitatea de a se consulta cu medicii exclusiv online. Sistemul permite pacienților să programeze consultații, să participe la consultații video, să achite serviciile și să acceseze rezultatele investigațiilor medicale într-un mod complet digital. În viitor, această abordare va deveni și mai comună, eliminând aproape complet nevoia de a vizita fizic o clinică pentru consultațiile obișnuite.
Raportul „Health of the Nation” a fost realizat pe baza analizei datelor interne ale rețelei de sănătate Regina Maria, în cadrul căreia a fost luat în considerare consumul pacienților din rețea – atât accesările serviciilor medicale cu abonament, cât și fără acest instrument. Concluziile reflectă fie comportamentul pacienților Regina Maria în ansamblu, fie doar cel al abonaților rețelei – acest lucru este specificat de la caz la caz.
Cifrele analizate oglindesc perioada ianuarie – decembrie 2023, alături de informații din anul curent. În anumite subsecțiuni ale raportului sau grafice, sunt ilustrate statistici pentru întreaga perioadă 2018 – 2023.