Luna ianuarie a adus o creștere de peste 10 procente a pieței auto din Uniunea Europeană, însă analiza ACEA susține că acest lucru s-a datorat în special bazei reduse de comparație, din 2022, când s-a înregistrat cea mai slabă lună ianuarie din istoria înregistrărilor. Marca Dacia a reușit o nouă performanță, cu vânzări peste cele ale marilor mărci din UE.
Înmatriculările de autoturisme din România au avut un ritm de creștere de cel puțin două ori mai mare (31%) față de creșterea din Uniunea Europeană, care s-a ridicat la 11,3%, respectiv 760.041 de unități. Avansul a adus „o notă pozitivă” în industria auto europeană, chiar dacă creșterea vine pe fondul unei luni ianuarie la care se raportează (ianuarie 2022) cu cifre extrem de mici, cele mai reduse din înregistrări.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Creștere din UE a fost susținută în special de trei dintre cele patru piețe majore, Spania (+51,4%) și Italia (+19,0%), urmate de Franța, cu o creștere mai modestă, dar totuși solidă (+8,8%). Excepție a făcut Germania, care a înregistrat o scădere de 2,6% luna trecută.
Evoluția s-a văzut mai ales pe segmentele de propulsie electrică, unde înmatriculările de mașini de pasageri electrice și hibride au continuat să crească, ajungând la 9,5% și, respectiv, 26,0% din piață. Chiar și așa, benzina a rămas cel mai popular tip de combustibil pentru mașinile nou-înmatriculate în UE, cu o cotă de piață de 37,9%.
Pe segmentul de BEV, înmatriculările din ianuarie au crescut cu 22,9%, ajungând la 71.984 de mașini înmatriculate în UE și o cotă de piață de 9,5% (față de 8,6% în ianuarie 2022), chiar dacă în Germania, Suedia și Italia s-au înregistrat scăderi, în special din cauza modificărilor legislative care au redus sau eliminat subvențiile. România a înregistrat pe acest segment, al autoturismelor exclusiv electrice, o creștere foarte mare, +87,9%, cu un volum de 1.073 de unități înmatriculate, astfel că ponderea în piață a acestor vehicule a urcat la 8,7% din totalul înmatriculărilor de mașini noi.
Și pe hibride situația a evoluat favorabil, cu o mențiune pentru segmentul PHEV (hibride cu încărcare la priză), care au scăzut considerabil, cu aproape 10 procente, în special din cauza prăbușirii segmentului în Germania.
CITEȘTE ȘI VIDEO Volkswagen - Întâlnire istorică a cancelarului Scholz cu angajații. Când va fi lansat ID.Tiguan, un SUV electric care va aduce un nou design al mărciiLa hibride clasice (HEV), volumul din UE a crescut cu 22,1% la 197.982 de unități, la o cotă de piață de 26,0%, cu 2,3 pp peste ianuarie 2022. În România, datele sunt raportate cumulat (PHEV și HEV), o anomalie a raportărilor DRPCIV către ACEA, astfel că avem o imagine incompletă a acestui segment. Astfel, în ianuarie am avut 3.354 hibride noi (PHEV plus HEV), cu o creștere de 36,7% și o cotă de piață de 27,3%. Date mult mai exacte au fost publicate anterior de APIA, pentru piața din România.
Înmatriculările de mașini noi pe benzină din UE au înregistrat și ele o creștere de 12,3% în ianuarie, contribuind la majorarea cotei de piață a acestora la 37,9% (față de 37,6% în 2022). Toate piețele mari ale regiunii au contribuit la această creștere: Spania (+59,4%), Italia (+15,5%), Franța (+11,9%) și Germania (+3,5%).
În privința dieselurilor, s-a înregistrat o nouă scădere, de 1,6%, respectiv un minus de 2 puncte procentuale, la 15,9%, a cotei de piață.
Dacia, depășită doar de VW și Toyota
În același timp, marca Dacia a reușit o nouă lună de creștere pe piața europeană, în care și-a majorat cota de piață cu 1,3 puncte procentuale, ajungând la 6% din vânzările europene de autoturisme. Volumul raportat în ianuarie a fost de 45.511 autoturisme, cu 42,6% mai multe decât în ianuarie 2022, adică o creștere de peste 13.000 de vehicule în plus.
Dacia a depășit în ianuarie două mărci importante din piață, Peugeot și Skoda, pe lângă celelalte pe care le-a depășit anterior, ceea ce confirmă trendul susținut al mărcii pe piața din UE. Și Renault a reușit să înmatriculeze mai multe autoturisme decât în ianuarie 2021, cu 10 procente, astfel că întreg Group Renault a raportat un avans de 24%, cu un total de 88.636 unități.
De remarcat însă că Dacia a depășit din nou Renault, după ce reușise această performanță în iulie și august 2022. În consecință, Dacia a fost oficial a treia cea mai vândută marcă din Europa, fiind depășită doar de VW și Toyota.