Producătorii auto europeni și americani ar putea să piardă până la 17% din profiturile lor operaționale combinate dacă SUA introduc tarife vamale suplimentare la autovehiculele importate din Europa, Mexic și Canada, a estimat agenția de evaluare S&P Global într-un raport, în care atrage atenția asupra potențialelor retrogradări, transmite agenția Reuters.
Constructorii de automobile premium Volvo și Jaguar Land Rover, care produc în principal în Europa, precum și grupurile General Motors și Stellantis, care asamblează volume mari de autoturisme în Mexic și Canada, sunt cei mai expuși la riscul unor tarife mai mari, a subliniat S&P.
Luni, președintele ales Donald Trump a confirmat că primele măsuri economice după învestirea sa în ianuarie vor fi creșterea taxelor vamale la produsele care vin din China dar și din Canada și Mexic, decizii pe care le justifică prin crizele legate de opioide și imigrație. „La 20 ianuarie, unul dintre numeroasele primele mele decrete, voi semna toate documentele necesare pentru a impune tarife de 25% la toate produsele care intră în Statele Unite din Mexic și Canada”, a scris președintele ales pe rețeaua sa Truth Social.
Analiștii și experții se tem că aceste tarife ar putea fi mai dăunătoare pentru producătorii europeni de automobile precum Volkswagen și Stellantis, și pentru furnizorii lor, decât orice alte tarife directe pentru bunurile din UE, scrie Agerpres.
„Ne așteptăm ca acțiunile de atenuare să facă posibilele tarife mai mari gestionabile, dar efectele combinate ale tarifelor, înăspririi reglementărilor cu privire la CO2 în Europa, începând din 2025, și presiunile pe venituri de pe urma intensificării competiției în China și Europa, ar putea crește riscul de retrogradări”, avertizează S&P.
Agenția de evaluare estimează că cel mai prost scenariu pentru constructorii auto include un tarif de 20% asupra importurilor americane de vehicule ușoare din Uniunea Europeană și Marea Britanie, precum și un tarif de 25% asupra importurilor din Mexic și Canada.
În conformitate cu acest scenariu, GM, Stellantis, Volvo și Jaguar Land Rover ar putea vedea cum peste 20% din profiturile lor operaționale sunt în pericol în 2025. Riscul este undeva între 10% și 20% pentru Volkswagen și Toyota, și mai mic de 10% pentru BMW, Ford, Mercedes-Benz și Hyundai, estimează analiștii de la S&P.