Evoluția neașteptată a pieței de automobile electrice din Europa pune în dificultate constructorul auto Ford, care își pregătise o strategie foarte bine conturată bazată pe o gamă complet electrică de automobile. Acum, uzina din Koln, care produce doar mașini electrice, după o investiție foarte mare, trebuie să-și reducă programul de lucru.
Ford va introduce sistemul de muncă Kurzarbeit, de săptămâna viitoare, în uzina din Koln, acolo unde sunt produse cele două noi modele electrice, Explorer și Capri. Motivul este dat de cererea scăzută de automobile electrice pe piața europeană, inclusiv sau mai ales în Germania, cea mai mare piață auto din regiune, dar care a eliminat în urmă cu un an orice subvenție acordată pentru propulsia electrică.
Potrivit presei germane, angajații vor lucra alternativ o săptămână da, una nu, până la finalul anului. Reprezentanții Ford au confirmat informația și au anunțat că va fi înștiințată Agenția pentru Ocuparea Forței de Muncă din Germania. Jurnaliștii germani scriu însă că din 2025 va urma o reducere a schimburilor în fabrică, pentru a se ajusta producția în conformitate cu cererea pieței.
Ford a investit circa două miliarde de euro în uzina din Koln pentru a o transforma într-un centru de producție electric, însă contextul actual al piețelor pare să contrazică planurile companiei americane.
Ford a decis în urmă cu aproximativ trei ani să-și transforme întreaga gamă de autoturisme din Europa într-una complet electrică, cu o țintă pentru 2030, când ar fi trebuit ca toate autoturismele produse și vândute în Europa să fie complet electrice. Compania a eliminat din portofoliu toate mașinile cu combustie, cu excepția SUV-ului Puma, produs la Craiova, și a modelelor produse în SUA. Rând pe rând, Mondeo, C-Max, S-Max, Galaxy, Fiesta și, în curând, Focus, au fost trase pe dreapta, ca urmare a noului plan.
CITEȘTE ȘI FOTO Primele date tehnice, putere și baterie, ale mașinii electrice cu care Renault va înlocui Spring pe segmentul electricelor accesibileSpre deosebire de alte companii, precum BMW sau Stellantis, care și-au dezvoltat platforme multi-energie, ce permit producția pe aceeași linie de fabricație de mașini cu orice fel de tip de motorizare, Ford a ales soluția extremă, care a scos complet din gamă mașinile care nu generau profit. La Koln, înainte de electrificare, era produs modelul Fiesta, care a ieșit din fabricație în 2023, pentru a lăsa loc noilor modele electrice.
Acum, cererea pentru ele este prea mică pentru a mai justifica producția lor într-un ritm normal. Singura excepție privind sistemul de producție multi-energie este la Craiova.
CITEȘTE ȘI Director BERD: România depășește Polonia la anumite criterii; sunt foarte mulți investitori care se uită la România. Rămâne o problemăFord pregătește în acest sfârșit de an startul producției a nu mai puțin de trei modele cu motorizare electrică, în România. Este vorba despre Puma, Transit Courier și Tourneo Courier, mașini care vor fi produse pe aceleași linii cu versiunile actuale, cu motoare termice. Uzina din Craiova nu mai aparține, însă, în mod direct Ford Europe, ci este deținută de Ford Otosan, un joint-venture între Ford și Koc Holding din Turcia.