Ierarhia producătorilor de automobile la nivel global nu s-a schimbat foarte mult în acest an, chiar dacă în prim plan au apărut companiile chineze, care acaparează cotă de piață lună de lună. BYD este principalul concurent pentru constructorii din linia doua, pentru că podiumul aparține, deocamdată, marilor companii japoneze sau occidentale, relevă analiza Profit.ro.
Mai este doar o zi până la finalul acestui an, iar cifrele privind vânzările de automobile ale celor mai mari constructori auto arată foarte puține schimbări, comparativ cu anul trecut. Datele raportate de companii pentru primele trei trimestre confirmă faptul că Toyota rămâne cel mai mare constructor auto al lumii și, cel mai probabil, își va păstra această poziție și la sfârșitul lunii decembrie, lăsând pe locul al doilea Volkswagen, aflată într-un amplu proces de restructurare.
Cifrele privind vânzările globale de autoturisme subliniază realitatea momentului: cei mai mari constructori de automobile din lume rămân companiile europene, americane și japoneze, acestea fiind tot mai mult „atacate” de sud-coreeni. Dar este evidentă evoluția tot mai plină de substanță a chinezilor, care prin două dintre cele mai mari companii din această țară, BYD și Geely, amenință ordinea din industria auto.
În intervalul ianuarie – septembrie, Toyota a vândut 7,1 milioane de vehicule, ceea ce reprezintă o cotă de piață de aproape 12 procente, dar vine totodată cu o scădere față de anul trecut de 8 procente. Chiar dacă multe vreme Toyota a părut imună la crizele din industrie, iată că ultimele luni au arătat că există vulnerbailități chiar și în Japonia.
Pe locul al doilea în vânzările auto globale rămâne Volkswagen, care a vândut 6,1 milioane de vehicule, având o scădere mai mică decât japonezii, -2,4%, și o cotă de piață care s-a oprit la 10%.
Pe locul trei s-a aflat în acest an grupul Hyundai (incluzând Kia), cu 4,8 milioane de vehicule vândute în primele nouă luni și o scădere de -4,4%.
Locul 4, în primele trei trimestre, este ocupat de Stellantis, compania care, la aproape patru ani de la crearea sa își consolidează poziția, însă rămâne și fără principalul actor, CEO-ul Carlos Tavares. Cu un total de 4,11 milioane de vehicule, Stellantis înregistrează o scădere de aproape 10 procente față de anul trecut.
Pe locul 5, General Motors a rămas doar o amintire a vechii companii care domina industria auto și piețele globale de automobile în urmă cu două decenii. Astăzi, compania americană are un volum de 3,5 milioane de vehicule vândute, un număr mai mic cu 13 procente față de cel din 2023, cota sa de piață fiind micșorată până la 5,8%.
CITEȘTE ȘI DECIZIE ATENȚIE Guvernul a scos o zi liberăFord se află în acest moment pe locul 6 în lume, constructorul american având aproape 3 milioane de vehicule vândute, cu o scădere foarte mică, aproape un procent, față de 2023, și o cotă de 4,8%.
Locul 7 este ocupat de japonezii de la Honda, care au vândut 2,7 milioane de vehicule și au și ei un ușor declin, de aproape 3 procente, lucru care le-a adus și o micșorare a cotei de piață la 4,5%.
Imediat după Honda, pe locul 8, a urcat în acest an BYD, cea mai activă companie din China, cu cea mai mare creștere (31%) și cu cel mai ridicat potențial. Volumul raportat, de 2,6 milioane de vehicule, îi asigură o cotă de piață de 4,3%.
Pe locul 9 reușește să se mențină Nissan, în pofida dificultăților prin care trece. Cele 2,5 milioane de vehicule vândute în primele nouă luni reprezintă puțin peste 4% din vânzările globale de automobile, dar sunt departe de volumul aproape dublu pe care japonezii îl înregistrau în urmă cu cinci ani.
CITEȘTE ȘI Noile vedete europene ale pieței de mașini electrice atrag atenția cu prețuri accesibile, dar Dacia Spring nu se lasă și rămâne cea mai ieftinăSuzuki încheie primele 10 companii auto din lume, având un volum de 2,3 milioane de vehicule vândute în primele trei trimestre și reușind una dintre puținele evoluții pozitive (+5% față de anul trecut).
De la locul 11 în jos, vânzările coboară sub pragul de 2 milioane de vehicule, iar primul loc în a doua serie de 10 companii este ocupat pentru prima dată de Geely, cu 1,9 milioane de vehicule și o creștere de 17%, reușind astfel să depășească Renault Group.
Aflat pe locul 12, compania franceză a înregistrat un declin de 0,4%, cu un volum vândut de 1,63 milioane de vehicule și o cotă de piață ușor micșorată la 2,6%.
Aproape la egalitate, BMW Group este pe locul 13, cu 1,61 milioane de vehicule și o cotă aproape egală cu francezii.
CITEȘTE ȘI Ministrul Finanțelor are un mesaj către bugetari: Reorganizările instituționale vor duce la reducerea numărului de personal. Multe persoane se pot angaja în mediul privat!Nici Mercedes-Benz, rivalii germani, nu sunt prea departe, cu 1,57 milioane de vehicule și o cotă egală, ca urmare a scăderii vânzărilor în primele trei trimestre cu 2,8%.
Tesla se află în aceeași zonă, destinată parcă mărcilor premium, cu un volum de 1,2 milioane de vehicule, o scădere de 3% și o cotă de 2 procente.
Iar de la locul 15 în jos încep să apară companiile din China și din India, mai mici: Changan, 1,2 milioane unități, Tata, 970.000 vehicule, Mazda, 890.000 vehicule, Great Wall, 850.000 vehicule, și din nou o marcă din Japonia, Subaru, 690.000 de vehicule.
Europa, dominată de VW și Stellantis
Pe piața din Europa, situația rămâne în continuare clar dominată de Volkswagen, în primul rând, care a vândut în primele trei trimestre ale anului 2,2 milioane vehicule, în urma sa, la mare distanță, aflându-se Stellantis, cu 1,7 milioane vehicule, și Renault, cu 1,17 milioane de vehicule (dintre care aproape 500.000 au fost vândute de Dacia).
CITEȘTE ȘI Republica Moldova are în vedere o posibilă naționalizare a Moldovagaz, companie la care acționarul majoritar este Gazprom. Decizia, luată în contextul sistării livrărilor de gaz de la 1 ianuarie 2025Pe următoarele locuri se află Toyota, Hyundai Kia și BMW, urmate de Mercedes, Ford, Geely și Tesla.
China, domină producția auto
Avansul mărcilor chineze în industria auto este tot mai vizibil, ca urmare a faptului că pe piața locală vânzările de automobile, indiferent de tipul de propulsie, este tot mai mult acaparat de propriile companii, în detrimentul mărcilor occidentale. În plus, exporturile în creștere ale mărcilor chineze începe să atragă atenția, chiar dacă pentru moment vânzările acestora nu sunt atât de mari.
În primele trei trimestre ale acestui an, China a depășit pragul de 30% din producția totală de autovehicule la nivel global, în timp ce companiile europene, care în 2019 aveau o cotă de peste 21% din producția totală, în 2024 mai au doar 17,4%. Și SUA se confruntă cu aceeași situație, cota companiilor cu sediul în SUA fiind acum de 15,6%, față de 16,2% în urmă cu cinci ani.
CITEȘTE ȘI Ryanair va primi până la 29 de aeronave Boeing 737, investiție de 3 miliarde dolari în noua tehnologie a aeronavelor. Mesaj anti-taxeDiferențele dintre aceste procente și 100% sunt acoperite de alte regiuni, între care cea mai importantă este India, urmată de Coreea de Sud. Aceste regiuni au astăzi 27% din totalul producției, dar estimările vorbesc despre cel puțin 30% peste patru ani.
Vânzările globale de autovehicule au înregistrat la sfârșitul lunii septembrie, conform datelor analizate de Profit.ro, 63,8 miliarde de vehicule, în creștere cu 1,5% față de anul 2023, în perioada similară. Europa a vândut 11,2 miliarde de vehicule din acest total, reprezentând o cotă de 10,4%.