ACEA, asociația patronală a celor 15 constructori auto prezenți în Europa cu unități de producție, a transmis un avertisment care folosește rezultatele unui studiu al Standard & Poor’s (S&P) care arată „o înrăutățire a perspectivei pentru piața vehiculelor electrice cu baterii (BEV) din UE”.
Constructorii auto din Europa avertizează că datele unei analize a S&P Global „relevă o revizuire substanțială în scădere a previziunilor cotei de piață a BEV pentru 2025, de la 27% în prima jumătate a anului la 21% astăzi”.
Situația evidențiată de sondaj vine într-un context complicat, în care companiile auto sunt nevoite, în 2025, să-și ajusteze ponderea de motorizări vândute, astfel încât să îndeplinească țintele stabilite de Uniunea Europeană. Din acest motiv, ACEA spune că noile informații „semnalează un regres major în conformitate cu obiectivele UE privind emisiile de CO2 pentru 2025, legate direct de penetrarea redusă a pieței BEV, stârnind îngrijorări în capitalele UE”.
În ultimele două luni, mai multe averismente transmise de constructorii auto au vorbit despre dificultatea de a fi îndeplinite țintele UE, în condițiile unei deteriorări a pieței de mașini electrice. Luca de Meo, CEO Renault Group, care este și președinte ACEA, a afirmat în cadrul unei conferințe a industriei auto că „vom fi obligați să facem ceea ce nu ar trebui să facem”, referindu-se la necesitatea de a opri producția de mașini cu motoare termice, pentru a nu depăși țintele de emisii de CO2.
ACEA îl citează pe Martin Kupka, ministrul ceh al transporturilor : „Fără un plan de acțiune industrială orientat pentru automobile, riscăm să rămânem în urmă cu SUA și China. Verificarea realității arată că UE trebuie să aibă un sistem mai flexibil în vigoare pentru ca producătorii de automobile să atingă obiectivele ambițioase de reducere a CO2. Ar trebui să ne asigurăm că industria folosește profiturile pentru a investi în noi soluții în loc să plătească penalități.”
Pentru prima dată se dicută despre posibilitatea ca producătorii auto să fie nevoiți să plătească pentru creditele de CO2 producătorilor chinezi, care vând pe piața din Europa preponderent mașini electrice. „Pentru a îndeplini obiectivele de emisii, [n.r. producătorii europeni] ar putea fi nevoiți să pună în comun credite cu producătorii chinezi și americani, direcționând plățile către producătorii din afara UE în detrimentul industriei europene.
CITEȘTE ȘI FOTO SPION Facelift pentru Dacia Jogger, Sandero și Logan. Schimbări la designul modelelor produse la Mioveni și în MarocDirectorul general al ACEA este cel care transmite mesajul de alertă: „Toți indicatorii indică o stagnare a pieței vehiculelor electrice din UE, într-un moment în care este nevoie de accelerare.
Pe lângă costurile disproporționate de conformitate pentru producătorii din UE în 2025, succesul întregii politici de decarbonizare a transportului rutier este în pericol.
Apreciem că mai mulți comisari europeni au subliniat predictibilitatea și stabilitatea reglementărilor în audierile lor de confirmare, dar stabilitatea nu poate fi un obiectiv în sine. Producătorii au investit masiv și vor continua să facă acest lucru. Europa trebuie să mențină cursul transformării ecologice prin adoptarea unei strategii care funcționează.”
Pentru rezolvarea situației, Asociația Producătorilor de Automobile Europeni (ACEA) cere „o revizuire solidă, cuprinzătoare și imediată a abordării actuale”, care ar putea să însemne o reducere a sancțiunilor aplicate companiilor care depășesc țintele, dar și „o revizuire rapidă a standardelor CO2”.