Președintele Donald Trump va scuti producătorii de automobile de taxele sale punitive de 25% pentru Canada și Mexic, timp de o lună, dacă respectă acordul de liber schimb existent, a declarat Casa Albă. Anunțul a venit la o zi după o convorbire telefonică a președintelui cu directorii executivi ai companiilor americane Ford, GM și Stellantis. De asemenea, șeful Casei Albe a avut miercuri o convorbire telefonică de aproape 50 de minute cu premierul canadian Justin Trudeau, relatează Reuters.
Casa Albă a mai spus miercuri că președintele Donald Trump este deschis să-i fie propuse și alte produse care ar trebui să fie exceptate de la tarifele care au intrat în vigoare marți, scrie News.ro.

Trump a precizat însă că nu renunță la războiul său comercial cu Canada și Mexic, în timp ce face presiuni asupra celor două țări pentru a descuraja contrabanda cu fentanil.
TRUMP A VORBIT CU TRUDEAU
Miercuri, după o convorbire telefonică cu prim-ministrul Canadei, Justin Trudeau, Donald Trump a declarat că nu este convins că situația s-a îmbunătățit. „El a spus că situația s-a îmbunătățit, dar eu i-am spus: 'Nu suficient de bine'”, a scris Trump pe platforma sa Truth Social. „Apelul s-a încheiat într-o manieră „oarecum” prietenoasă!” - a comunicat șeful Casei Albe.
La rândul său, biroul lui Trudeau a declarat că discuțiile vor continua. O sursă canadiană direct familiarizată cu această convorbire, a declarat că Trump și Trudeau au vorbit timp de 50 de minute și au discutat despre contrabanda și comerțul cu fentanil. Echipe din ambele țări urmau să continue să poarte discuții miercuri, a declarat sursa, care nu a oferit detalii. Secretarul american pentru comerț Howard Lutnick și vicepreședintele JD Vance au participat, de asemenea, la convorbire, a precizat sursa canadiană pentru Reuters.
Statisticile oficiale arată că o mică parte din fentanilul din Statele Unite trece granița canadiană.

REVENIRE PE BURSĂ PENTRU PRODUCĂTORII AUTO
Amânarea cu o lună a aplicării trarifelor anunțată miercuri de Casa Albă a provocat o revenire a acțiunilor din sectorul auto, dar tensiunile comerciale au creat o incertitudine neașteptată pentru corporațiile americane și au afectat încrederea consumatorilor, ducând la o vânzare de acțiuni în ultimele zile.
Acțiunile General Motors au crescut cu 7%, iar ale Ford au câștigat 5,6% miercuri, însă acțiunile ambelor companii sunt încă în scădere pe an.
Tarifele lui Trump aduc dificultăți extreme pentru producătorii de automobile, care produc vehicule în toate cele trei țări și adesea expediază piese peste granițele Americii de Nord de mai multe ori, pe măsură ce acestea sunt integrate în sisteme și vehicule finite.
O scutire de o lună pentru autoturismele și camioanele care respectă normele complexe din Acordul SUA-Mexic-Canada (USMCA), așa cum a subliniat Trump, ar fi un avantaj pentru Ford, GM și Stellantis.
AR PUTEA URMA ȚIȚEIUL ȘI BENZINA
De asemenea, Trump ar putea elimina tariful de 10% pentru importurile canadiene de energie, cum ar fi țițeiul și benzina, care respectă regulile USMCA, a declarat o sursă familiarizată cu discuțiile.
Tarifele lui Trump amenință să afecteze grav relațiile dintre cei trei parteneri comerciali. Canada a ripostat cu propriile sale tarife la anumite importuri din SUA, în timp ce Mexicul a promis că va lua măsuri de răspuns.
Taxele amenință să deraieze recuperarea economică incipientă a Canadei și ar putea declanșa o recesiune, deoarece țara se bazează pe Statele Unite pentru 75% din exporturile sale și o treime din toate importurile.
CÂT DE MARE ESTE PROBLEMEI FENTANILULUI
Fentanilul este responsabil pentru majoritatea deceselor cauzate de supradoze de droguri în Statele Unite, care au depășit 100.000 anual în ultimii ani.
Oficialii spun că Canada și Mexicul sunt canale de transport al drogului și al precursorilor săi chimici în SUA, în pachete mici care nu sunt adesea inspectate de agenții vamali.

Datele publice arată însă că doar 0,2% din totalul fentanilului confiscat în SUA provine de la frontiera canadiană, în timp ce marea majoritate provine de la frontiera sudică.
REPERCUSIUNI ÎN SUA
Tensiunile comerciale ar putea, totodată, să afecteze deja Statele Unite. Noi date publicate miercuri au arătat o încetinire a creșterii salariilor, precum și o creștere mai scăzută a salariilor pentru lucrătorii care își schimbă locul de muncă, în timp ce un raport separat al Rezervei Federale a constatat o incertitudine generalizată în rândul companiilor din întreaga țară cu privire la politicile lui Trump. Raportul „Beige Book” al Fed a arătat că unele întreprinderi nu așteptau ca tarifele să intre în vigoare pentru a-și crește prețurile.
Dolarul a atins miercuri minimele ultimelor trei luni, iar indicii bursieri americani au scăzut constant în această săptămână.
Trump a impus, de asemenea, o taxă suplimentară de 10 % pe bunurile chinezești, iar China a răspuns cu tarife suplimentare proprii.
AVANTAJ PENTRU DETROIT
Anunțul lui Trump a venit la o zi după o convorbire telefonică avută cu directorii executivi ai Ford, GM și Stellantis.
Vehiculele fabricate de cele trei companii respectă normele complexe ale USMCA, care impun un conținut nord-american de 75% pentru a obține acces fără taxe vamale pe piața americană.
De asemenea, normele impun ca 40% din componența unui autoturism să fie fabricat în Statele Unite sau Canada, pe baza unei liste de „piese de bază”, inclusiv motoare, transmisii, panouri de caroserie și componente ale șasiului. Pragul pentru camionete este de 45%.
Producătorii de automobile și-au exprimat sprijinul pentru stimularea investițiilor americane, dar doresc certitudine în ceea ce privește politicile tarifare, precum și normele privind emisiile vehiculelor înainte de a face schimbări radicale, au declarat două surse din industrie.
„Suntem pregătiți să colaborăm cu administrația Trump pentru a sprijini continuarea investițiilor în amprenta noastră de producție din SUA, dar avem nevoie de timp pentru a face aceste schimbări fără a avea un impact negativ asupra afacerii și a clienților noștri”, a declarat marți Stellantis dealerilor săi într-un e-mail văzut de Reuters.
De o scutire ar beneficia și unii producători auto de mărci străine cu amprente mari de producție în SUA, inclusiv Honda și Toyota, dar unii concurenți care nu se conformează ar trebui să plătească tarifele americane integrale de 25%.