Bosch, furnizorul de tehnologie și servicii, a generat în 2024 venituri din vânzări de 90,5 miliarde de euro, potrivit cifrelor preliminare. În termeni nominali, această situație reprezintă o scădere anuală de 1 procent și aproximativ egalitate cu anul precedent după ajustarea cu efectele cursului de schimb.
Marja operațională EBIT a fost de 3.5 procente. „În pofida eforturilor noastre, nici compania Bosch nu a fost complet imună față de evoluțiile economice, dar am avut o participare respectabilă în comparație cu colegii noștri din industrie”, a declarat Stefan Hartung, președintele consiliului de administrație al Robert Bosch GmbH, cu privire la cifrele de afaceri preliminare publicate ale companiei. „Tehnologiile noastre pentru mobilitatea și casele viitorului rămân domenii cheie de dezvoltare pentru noi.”
El a subliniat eforturile de a consolida competitivitatea și dezvoltarea în anul financiar 2024 prin decizii strategice de portofoliu care au implicat atât achiziții, cât și cesionări și a adăugat: „Compania a trebuit să facă și anumite ajustări structurale”.
CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Umbrărescu începe o nouă construcție de autostrăziPe lângă slaba creștere economică la nivel global, dezvoltarea activității Grupului Bosch a fost afectată negativ de faptul că piețele în creștere, cum ar fi electromobilitatea, s-au dezvoltat mult mai lent decât se preconiza. Scăderea volumului vânzărilor în aceste domenii și capacitatea aferentă sub-utilizată, precum și cheltuielile inițiale ridicate în continuare pentru tehnologiile viitoare și provizioanele pentru ajustările strategice necesare, au avut un impact negativ asupra rezultatelor.
Dar, în ciuda tuturor provocărilor, Bosch continuă să-și urmărească în mod constant obiectivele de afaceri ambițioase: până în 2030, compania își propune să fie printre furnizorii de top în domeniile sale de activitate de pe piețele cheie. În puls, compania intenționează să obțină o creștere medie anuală între 6 și 8 procente, cu o marjă de cel puțin 7 procente.
Politica economică: competitivitate pentru o Europă puternică
Bosch caută noi cadre de politică în Germania și UE pentru a stimula dezvoltarea. Potrivit lui Hartung, este nevoie de acțiuni pentru a consolida competitivitatea și atractivitatea acestora, în calitate de locuri de desfășurare a afacerilor. „Pentru o Uniune Europeană puternică sunt necesare mai puține reglementări și mai multe investiții, precum și mai puține bariere și mai multă liberalizare a pieței”, a spus acesta.
Având în vedere prețurile pentru energie, birocrația și lipsa investițiilor în infrastructură în Germania, piața de origine a companiei, Hartung speră ca, după viitoarele alegeri din țară, să aibă loc o trecere rapidă de la discuții la acțiune. „Orice element care facilitează afacerile constituie un pas în direcția corectă”, a spus el. „Atunci Germania și Europa pot fi și în viitor printre liderii economici și tehnologici ai lumii.” Ca și până acum, Bosch intenționează să-și aducă contribuția în acest sens: în următorul an, aproximativ 40 de procente din investițiile globale ale companiei vor continua să fie direcționate către locațiile sale din Germania.
CITEȘTE ȘI Principal33 vizează extinderea în Germania Evoluția afacerii în anul 2024: evoluțiile pieței afectează cifra de vânzări a sectoarelor de activitate
Cifrele de vânzări pentru sectoarele de afaceri ale Bosch reflectă în mod clar tendința generală a pieței.
„În ansamblu, 2024 a constituit o excepție, toate piețele noastre de interes având performanțe slabe în același timp”, a declarat dr. Markus Forschner, membru al consiliului de administrație și director financiar al Robert Bosch GmbH. Cu venituri din vânzări de 55,9 miliarde de euro, sectorul Mobilitate aproape a atins nivelul din anul precedent.
În ciuda pieței în scădere, veniturile din vânzări au rămas practic neschimbate după ajustarea pentru efectele cursului de schimb.
În sectorul de activitate Tehnologie industrială, veniturile din vânzări au ajuns la 6,5 miliarde de euro, ceea ce reprezintă în termeni nominali cu 13 procente mai puțin decât în anul precedent, sau minus 12 procente după ajustarea pentru efectele cursului de schimb. Sectorul slab al ingineriei mecanice a afectat în mod deosebit piețele principale din Europa, China și SUA.
În sectorul Bunuri de larg consum, veniturile din vânzări au crescut cu 2 procente în termeni nominali, înregistrând 20,3 miliarde de euro. După ajustarea pentru efectele cursului de schimb, acestea au fost de fapt mai mari cu 3 procente față de anul precedent. Acest lucru înseamnă că Bosch crește din nou în domeniul bunurilor de larg consum, pentru prima dată de la scăderea cererii de la finalul pandemiei de coronavirus.
Veniturile din vânzări în sectorul de activitate Tehnologie pentru construcții și energie s-au ridicat la 7,5 miliarde de euro. Acest lucru corespunde unei scăderi a veniturilor din vânzări de 3 procente, atât în termeni nominali, cât și după ajustarea pentru efectele cursului de schimb. Aceasta s-a datorat în principal perspectivelor sumbre de pe piața europeană a sistemelor de încălzire.
CITEȘTE ȘI Un grup de investitori americani vor oferi „semnificativ” mai mult de 20 de miliarde dolari pentru a cumpăra TikTok Evoluția afacerii în anul 2024: evoluții necorespunzătoare ale vânzărilor în regiuni
Pe lângă evoluțiile pieței, situația economică a afectat în diferite grade evoluțiile vânzărilor din diversele regiuni. „Activitatea noastră europeană a fost afectată în mod deosebit de situația economică”, a explicat Forschner. La un volum de 44,5 miliarde de euro, veniturile din vânzări în Europa au fost cu aproximativ 5 procente mai scăzute față de anul precedent în termeni nominali și după ajustarea pentru efectele cursului de schimb.
Având în vedere evoluțiile din America de Nord și China, creșterea veniturilor din vânzări în America și regiunea Asia-Pacific a fost, de asemenea, necorespunzătoare. În America de Nord, veniturile din vânzări au crescut cu 5 procente, la un volum de 16 miliarde de euro. În Asia-Pacific, veniturile din vânzări au crescut la 28,1 miliarde de euro. Creșterea nominală a fost de 1 procent sau 3 procente după ajustarea pentru efectele cursului de schimb.
Evoluția personalului în anul 2024: se conturează o reducere a numărului de angajați
Începând cu 31 decembrie 2024, Grupul Bosch a angajat la nivel mondial aproximativ 417.900 de persoane, ceea ce reprezintă cu aproximativ 3 procente mai puțin față de anul precedent (-11.500). În Germania, de asemenea, numărul de angajați a scăzut cu 3 procente (-4.400), la puțin peste 129.800.
Perspective pentru anul 2025: economie slabă, care va pune o presiune mai mare asupra costurilor
Grupul Bosch preconizează că se va confrunta cu un mediu extrem de provocator și anul acesta. „La nivel mondial, anticipăm că va exista doar o creștere moderată”, a declarat Forschner. „Nu ne așteptăm ca economia globală să-și revină înainte de 2026.” În situația de față, Bosch presupune că economia va crește în 2025 cu doar 2½ procente. Pentru a-și implementa strategia de dezvoltare, compania rămâne concentrată pe obiectivele sale financiare.
„Chiar și în fața unor condiții adverse în mod constant, dorim să ne îmbunătățim în continuare vânzările și să obținem rezultate mai bune în anul financiar 2025”, a declarat Forschner. În opinia sa, doar creșterea profitabilă va permite companiei să-și continue dezvoltarea puternică și semnificativă. În consecință, Bosch își propune să-și atingă până în 2026 marja țintă de 7 procente. Obiectivul este de a spori în continuare competitivitatea la toate nivelurile, de la produse atrăgătoare și costuri acceptabile până la structuri adecvate pentru un portofoliu de perspectivă.
CITEȘTE ȘI FOTO România, pe lista țărilor vizate de o grupare de spionaj și furt de date sensibile de la instituții publice și diplomatice„Economiile sensibile și investițiile concentrate ne asigură spațiul de manevră necesar”, a spus Forschner, dar a avertizat că acest lucru nu va fi ușor. Un astfel de plan va necesita un efort mare și nu va exclude decizii dureroase.
Grupul Bosch este prezent de 30 de ani în România și are aproximativ 10.520 de angajați în șase entități. În 2023, Bosch a generat vânzări consolidate în valoare de 516,2 milioane de euro pe piața din România. Vânzările nete totale, incluzând vânzările companiilor neconsolidate și livrările interne către companiile afiliate, au ajuns la 2,4 miliarde de euro.
Pe lângă centrul său de cercetare și dezvoltare din Cluj, București și Sibiu și unitățile sale de producție pentru Mobilitate din Cluj și din Blaj, Bosch mai operează și o unitate de producție de Tehnologie industrială, localizată, de asemenea, în Blaj, precum și un centru de soluții de business și tehnologie, la Timișoara. În București, Bosch operează un birou de vânzări pentru produsele sectoarelor Mobilitate, Bunuri de larg consum și Tehnologie pentru construcții și energie. În plus, o filială a BSH Hausgeräte GmbH, activă pe piața electrocasnicelor, are sediul, de asemenea, în capitala țării.
CITEȘTE ȘI Kodesage atrage o finanțare pre-seed de 2,3 milioane euro cu ajutorul românilor care au condus UiPathConform cifrelor preliminare, compania a generat vânzări de 90,5 miliarde de euro în anul 2024. Operațiunile sale sunt împărțite în patru sectoare de activitate: Mobilitate, Tehnologie industrială, Bunuri de larg consum și Tehnologie pentru construcții și energie.
Grupul Bosch cuprinde Robert Bosch GmbH și cele aproximativ 470 de filiale și companii regionale din peste 60 de țări. Prin includerea partenerilor comerciali și de service, rețeaua globală de producție, inginerie și vânzări Bosch acoperă aproape toate țările din lume. Baza pentru creșterea viitoare a companiei este puterea sa inovatoare. În cele 136 de locații de pe tot globul, Bosch are aproximativ 86.900 de angajați în cercetare și dezvoltare, dintre care aproape 48.000 sunt ingineri software.