Pantofii sport, blugii și tricourile noi ale copiilor vor costa probabil familiile americane mult mai mult în această toamnă dacă tarifele pe care președintele Donald Trump le-a impus principalilor exportatori intră în vigoare conform planului, avertizează grupurile industriale americane, scrie AP.
Aproximativ 97% din hainele și încălțămintea achiziționate în SUA sunt importate, predominant din Asia, a declarat American Apparel & Footwear Association, citând cele mai recente date ale sale. Walmart, Gap Inc., Lululemon și Nike sunt câteva dintre companiile care își fabrică majoritatea hainelor în țări asiatice, scrie News.ro.
Aceleași centre de fabricare a articolelor de îmbrăcăminte au fost puternic afectate de planul președintelui de a pedepsi fiecare țară în parte pentru dezechilibrele comerciale. Pentru toate mărfurile chinezești, aceasta a însemnat tarife de cel puțin 54%. Președintele a stabilit rate ale taxelor de import pentru Vietnam și Cambodgia vecină la 46% și 49%, iar pentru produsele din Bangladesh și Indonezia la 37% și 32%.
16 aprilie - Maratonul de Educație Financiară

Colaborarea cu fabricile străine a menținut costurile forței de muncă la un nivel scăzut pentru companiile americane din domeniul modei, dar nici acestea, nici furnizorii lor de peste mări nu sunt în măsură să absoarbă noi costuri atât de ridicate. India, Indonezia, Pakistan și Sri Lanka au fost, de asemenea, lovite cu tarife ridicate, astfel încât nu sunt alternative imediate de aprovizionare.
„Dacă aceste tarife vor persista, în cele din urmă vor ajunge la consumatori”, a declarat Steve Lamar, președinte și director general al American Apparel & Footwear Association.
Un alt grup comercial, Footwear Distributors and Retailers of America, a furnizat estimări ale creșterilor de prețuri care ar putea apărea pentru încălțăminte, menționând că 99% din perechile vândute în SUA sunt importate. Cizmele de lucru fabricate în China, care în prezent se vând cu 77 de dolari, ar crește la 115 dolari, în timp ce clienții ar plăti 220 de dolari pentru pantofii de alergare fabricați în Vietnam, care în prezent costă 155 de dolari, a declarat grupul.
Președintele FDRA, Matt Priest, a prezis că familiile cu venituri mici și locurile în care își fac cumpărăturile vor resimți cel mai mult impactul. Potrivit calculelor grupului său, o pereche de încălțăminte pentru copii fabricată în China, care costă 26 de dolari în prezent, va avea probabil un preț de 41 de dolari până în sezonul de cumpărături pentru începerea școlii.
Tarifele impuse principalilor producători nu numai de produse finite de modă, ci și de multe dintre materialele utilizate pentru fabricarea încălțămintei și a hainelor au șocat comercianții cu amănuntul și mărcile americane. Înainte de primul mandat al lui Trump, companiile americane începuseră să se diversifice departe de China ca răspuns la tensiunile comerciale, precum și la preocupările legate de drepturile omului și de mediu.
Acestea au accelerat ritmul atunci când Trump a ordonat impunerea de tarife la mărfurile chinezești în 2018, transferând mai multă producție în alte țări din Asia. Lululemon a declarat în ultimul său raport anual că 40% din articolele sale de îmbrăcăminte sport au fost fabricate anul trecut în Vietnam, 17% în Cambodgia, 11% în Sri Lanka, 11% în Indonezia și 7% în Bangladesh.
Nike, Levi-Strauss, Ralph Lauren, Gap. Inc., Abercrombie & Fitch și VF Corporation, care deține Vans, The North Face și Timberland, au raportat, de asemenea, o dependență mult redusă de confecționerii și furnizorii din China.
Brandul de încălțăminte Steve Madden a declarat în noiembrie că va reduce importurile din China cu până la 45% în acest an din cauza promisiunii electorale a lui Trump de a impune un tarif de 60% pentru toate produsele chinezești. Marca a declarat că a petrecut deja mai mulți ani dezvoltând o rețea de fabrici în Cambodgia, Vietnam, Mexic și Brazilia.
Potrivit unui raport al băncii britanice Barclays publicat vineri, câștigătorii în războiul tarifelor sunt comercianții cu amănuntul care au cel puțin unul dintre aceste atribute: putere mare de negociere cu furnizorii lor, un nume de marcă puternic și aprovizionare limitată în Asia.
În domeniul vestimentar și al încălțămintei, printre aceștia se numără retailerii cu prețuri reduse Burlington, Ross Stores Inc. și TJX Companies, care operează T.J. Maxx și Marshalls, precum și Ralph Lauren și Dick's Sporting Goods, potrivit raportului.
Companiile care vor trece prin momente mai dificile sunt cele care au o putere de negociere limitată, o putere de stabilire a prețurilor limitată și o expunere ridicată a produselor în Asia, o listă care include Gap Inc., Urban Outfitters și American Eagle Outfitters, potrivit raportului.