Gigantul petrolier american ExxonMobil, unul dintre cei mai mari producători de gaze naturale din lume, care a deținut până în urmă cu circa 1 an jumătate din drepturile concesiunii offshore de profil Neptun Deep, cea mai mare din Marea Neagră românească, face lobby pe lângă Casa Albă pentru a o convinge să acorde producției sale de hidrogen ″albastru″, din gaze, subvenții de stat ″climatice″ la fel de mari precum cele de care beneficiază hidrogenul ″verde″, generat prin electroliza apei cu ajutorul energiei regenerabile, eoliene sau fotovoltaice.
Subvențiile sunt stipulate de ″Inflation Reduction Act″, legislația-fanion a Administrației Biden de stimulare a investițiilor în decarbonizarea economiei SUA, menită să încurajeze renunțarea graduală la combustibilii fosili.
Cei de la ExxonMobil sunt în curs de a contacta în acest scop oameni-cheie din cabinetul Biden, precum secretara pentru Energie, Jennifer Granholm, sau șefa Trezoreriei, Jannet Yellen, dar și pe cei mai influenți lideri democrați din Congres, se arată într-un memorandum pe această temă obținut de Bloomberg.
Săptămâna trecută, CEO-ul ExxonMobil, Darren Woods, s-a întâlnit cu John Podesta, consilierul pe energie și climă al președintelui Biden, totodată unul dintre arhitecții diplomatici din umbră ai Acordului climatic istoric de la Paris, și a pledat cauza subvenționării hidrogenului albastru la același nivel cu cel verde, potrivit sursei citate.
Argumentul companiei este că deține tehnologia necesară pentru a produce hidrogen din gaze naturale fără să emită cantități semnificative de dioxid de carbon și, în consecință, merită aceleași subvenții precum producătorii de hidrogen generat din apă și energie regenerabilă.
Dacă lobby-ul ExxonMobil va fi încununat de succes, producătorii de combustibili fosili se vor califica pentru subvenții de stat americane de miliarde de dolari și vor deveni jucători dominanți în industria hidrogenului, despre care unii analiști spun că este crucială pentru decarbonizarea industriei grele și a celei a transporturilor de marfă de gabarit mare.
CITEȘTE ȘI Mari festivaluri, precum Untold sau Electric Castle, vor beneficia de cota redusă de 5% a TVA, asemenea teatrului, operei, concertelor simfonicePe de altă parte, organizațiile de mediu consideră că hidrogenul nu va putea fi produs niciodată cu emisii zero din gaze naturale și susțin că stimularea financiară a hidrogenului albastru nu va face decât să submineze scopurile inițiale ale subvențiilor de stat ″climatice″.
Legislația ″Inflation Reduction Act″ prevede subvenții de 3 dolari/kilogram pentru hidrogen produs cu aproape zero emisii de CO2. Guvernul de la Washington lucrează la finalizarea normelor secundare pe baza cărora vor fi acordate aceste subvenții, fapt care a dus la o adevărată bătălie de lobby în spatele cortinei între actorii care țintesc încasarea lor, de la companii de utilități la dezvoltatori de proiecte de energie regenerabilă și producători de hidrocarburi convenționale.
CITEȘTE ȘI Tranzacție: Compania canadiană Avante preia o participație majoritară la North Star Support Group din BucureștiHidrogenul albastru este produs prin conversia catalitică cu abur a gazului natural, iar ExxonMobil susține că va captura și stoca în depozite subterane dioxidul de carbon generat în cadrul procesului și se va asigura că materia primă provine din sonde și conducte fără scurgeri de metan în atmosferă.
În trecut, ExxonMobil se opunea stimulării investițiilor cu scop climatic prin subvenții de stat. Fostul CEO Lee Raymond, care a supervizat fuziunea din 1999 dintre Exxon și Mobil, a devenit faimos pentru discursul său de denunțare a dependenței de subvenții a proiectelor de producție de energie eoliană și solară.
CITEȘTE ȘI Uber avertizează că aplicația s-ar putea închide în sute de orașe europene, iar tarifele ar putea crește cu 40%, dacă vor intra în vigoare normele UE privind munca prin intermediul platformelor digitaleAcum, abordarea companiei este cu totul alta, cei de la ExxonMobil susținând că asistența financiară guvernamentală este necesară pe termen scurt pentru dezvoltarea tehnologiilor cu emisii reduse de carbon, pentru ca acestea să poată ajunge să facă față pieței.
″Suntem încrezători că putem produce hidrogen suficient de curat pentru a merita cele mai mari subvenții. Fără subvenții, însă, este imposibil să produci astfel de hidrogen. Este pur și simplu prea scump″, a declarat, pentru Bloomberg, vicepreședintele pentru Afaceri Publice și Guvernamentale al ExxonMobil, Matt Furman.